lördag 4 april 2009

Meningen med livet är att leva det.

Meningen med livet är att leva det.
Jag har gott om tid och jag promenerar på väg in till stan mot norr då jag ser två cyklister på cykelbanan på väg åt motsatt håll. De står bredvid cyklarna och ordnar med sin packning. Det är en redig packning de har, med cykelväskor fästade på varje ställe det går att fästa en väska.
Som den göteborgare jag är kan jag inte låta bli att kommentera.
- Ni ser ut som om ni ska åka långt, av packningen att döma.
Det var vackert vårväder och jag tänkte att de ska säkert ända till Skåne.
- Ja, vi ska cykla jorden runt, svarade de käckt.
Jag blev mållös i flera sekunder, för så nära en jordenruntfarare hade jag aldrig varit, två stycken t o m. Det visade sig vara far och son. En som just avslutat sitt verksamma arbetsliv och uppnått pensionsåldern och en som var arton år och ännu inte kommit in i ekorrhjulet.
Jag fick ett visitkort med adressen till deras hemsida och där jag kan följa deras öden och upplevelser, www.bikesinorbit.com. Det handlar om att leva livet och inte bara överleva.
Så här börjar den:
About the Bikes in Orbit project:
Hello, we, father and son, are going on a biketrip around the globe that will start early april 2009.We are: Torsten Frank age 66, just retired (but not tired).Alexander Frank age 18, just quit school (tired of it).The trip is planned to take 3 years and the winters will be spent in Sweden.Our journey is beginning in Stockholm and the journey goes through Sweden and Denmark. Then we follow the west coast of Europe seeing Germany, Holland, Belgium and France to Bayonne where we rest a while before entering Spain. In Spain we follow the southern slopes of the Pyrenées through Andorra and back into France. Final destination in Europe will be Marseille. We will use a slow tempo. Meeting people along the road may be an opportunity to stop for a chat. Seeing something beautiful or exciting may be a reason to stop a day or two.

På tal om att eftersom vår tid är utmätt så gäller det att leva den tid vi har. I en intervju med Ulf Lundell i ett program på teve fick han frågan vad det är som driver honom i hans olika projekt. Han svarade att han ville inte lämna livet olevt, så som jag tolkade det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar