söndag 19 juli 2009

Tiden stod stilla

Tid är ett villkor för mänsklig handling och därför är tiden värdefull och kan fyllas med aktiviteter. Man kan hålla på en stund, ett ögonblick eller hela natten, eller hur länge som helst med varje aktivitet. Tiden pekar hela tiden framåt men behöver därför inte vara linjär. Jag vill hävda att tiden är cirkulär och cirklarna är olika stora. T ex återkommer morgnarna med ett dygns mellanrum, varje julhelg eller andra helger återkommer en gång varje år, krigstider återkommer regelbundet, istider återkommer, eller när vi blir gamla så går vi i barndom. Allt går att räkna i cirklar om vi tänker efter. Mitt liv böjer av i sin cirkel och just nu är jag inne i en sprudlande pubertet innan jag når barndomen igen och dör.
Genom att J förser mig med vetenskapliga artiklar läser jag om Einstein och den krökta rumtiden. I kvantfysikens värld kan vad som helst hända, det handlar bara om sannolikhet. Där finns inget klart orsakssamband och därför leder A inte alltid till B, så lite rätt har jag i alla fall… eller?
Jag mår så himla bra. Klockan halv sju i morse tog jag min morgonsimtur i sjön som låg absolut spegelblank och tystnaden var bedövande. Jag gled ljudlöst fram i det mjuka vattnet och kände mig som en strömlinjeformad delfin. Två lommar dök när de upptäckte min närvaro och på ett annat ställe pluppade det till när en fisk hoppade efter en vilsekommen insekt. En okränkbar stund. Tiden stod stilla.
Tid är trädgård har jag skrivit tidigare och den står nu i sin fullaste blom. Bondbönestänglarna sträcker sig över övrig växtlighet och bär mängder av blommor som flitigt besöks av honungstörstiga insekter. Potatisen bär sin rikedom under jord och den är också rikhaltig. Salladen ger goda skördar liksom persiljan och dillen. Salladsärtor, sockerärtor och märgärtor kommer det att bli gott om för barnbarnen att plocka och äta direkt från stänglarna om ett par veckor. Squash kommer det också att bli så småningom. För att inte tala om allsköns blomster som finns blott och bart för sin skönhet. Intet sinne lämnas oberört i detta paradis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar