tisdag 16 juni 2009

Det handlar om tid.

Jag vaknade klockan 6 i morse av att Malte 8 år som ligger bredvid mig knuffar mig i ryggen.
– Vakna mormor jag vill gå upp nu.
– Nej, klockan är bara sex, sov en stund till, säger jag.
– Om vi var i Stockholm brukar tiden vara 9 nu! svarar Malte.
Vad svarar man på det? Jag sätter på radion och får veta att klockan är 7 och då är det bara att stiga upp. Ebba sex år sover fortfarande i sin säng.
Men det var länge sedan jag skrev så vi börjar den 11 juni då jag var på Debaser Slussen där Crypt Kicker 5 spelar. Vädret är som ett under, helt underbart. Men när solen går ned blir det kallt vilket dock balanseras upp av en helt fantastisk spelning. Odd som leder musiken ser till att publiken blir indragen och sjunger med. Det är så fantastiskt för bredvid mig sitter Martina som jag aldrig träffat tidigare men som känner Jocke. Vi pratar en hel del och byter bloggadresser och hon lovar att länka till min blogg. Hon heter Martina Myrsell och hennes bloggadress är ://exclub.blogg.se och som handlar om gig som de marknadsför.
Nästa dag som var min födelsedag ägnade jag först åt mitt sjätte barnbarn, Hedvig sju månader. Jag var ute med henne i barnvagn och vi fikade på Nationalmuséet tillsammans med hennes pappa, Jocke. Det ösregnade hela dagen så när det inte gick att promenera så åkte vi buss, vilket är gratis om man drar barnvagn.
På kvällen bjöd Magnus mig och sin familj på stadsteatern där vi såg ”I väntan på Godot”. Det var en helt fantastisk föreställning och jag önskade att jag hade haft en bandspelare i hjärnan så jag kommit ihåg alla underfundiga filosofiska kommentarer som sades. T ex sa Didi till Gogo efter att de haft besök vi trädet.
- Det var bra att de kom, så fick vi tiden att gå.
- Den skulle gått ändå, svarade Gogo.
Eller: ”Man har roligt när tiden går fort” varvid den andra svarar: ”eller tvärtom”.
Det fanns mycket av sådant underbart men de jag minns handlade alltså om tid.
Nu rycker barnen i mig och vill ha jordgubbarna som jag lovat till kvällsmat. Vi har det kul tillsammans medan deras föräldrar är på mässa i Berlin för sina jobb. Det är skönt att man är behövd ännu en tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar