torsdag 7 maj 2009

FRED

7 maj 2009
Idag för 64 år sedan lämnade vi tiden för andra världskriget. Det blev fred i Europa och som tonåring trodde jag att nu skulle det aldrig mer bli krig. Kriget som slutade skulle bli en läxa för framtiden. Någon Hitler skulle aldrig mer få chansen. Men det var en ungdomsdröm för vi vet ju alla hur det gått. Alltid pågår krig någonstans. En annan läxa är att makthavarna i Europa inte lärt av historien. Genom århundraden har de försökt med olika EU-projekt men som alla gått i kras. Hur mycket pengar ska det få kosta innan vår tids EU pajar, för paja kommer det att göra. T ex skulle jag vilja veta hur mycket jag har bidragit till Margot Wallströms barns skolgång i Bryssel och alla andra kostnader för de medverkande där. Varför tror ni att Marit Paulsen vill tillbaka dit om inte för sin ekonomi.
Men det blev visst fel spår jag kom in på. Det jag ville berätta var om ett besök jag gjorde igår tillsammans med veteranerna i orienteringsklubben Kåre. Vi träffades hos Liljegrens i den natursköna Uggelviken med sina vitsippsbackar där de små lammen glatt skuttade omkring vid sjön Varpan. Där fanns också Lars Helmer som berättade om tider från förr, om gamla stengrunder, om Daniel som fanns där på 1500-talet och hela släkthistorien fram till idag och med släkter som hette Uggla. Förmodligen stammar Carolina af Ugglas släkt från Uggelviken och det är ju lite kuriosa i sammanhanget.
Ja tänk, vad allt kan inte rymmas under rubriken tid och rum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar