fredag 15 maj 2009

Tid är trädgård.

Tid är trädgård sa trädgårdsgurun Gunnel Carlsson då hon påpekade att en frösådd pion tar tre år på sig innan den kan tänkas blomma. Vad betyder det då att inte ha tid eller att inte komma i tid? Bäst är att vara i tiden d v s i nuet. Men det är klart… man kan resa i tiden också. På sätt och vis gjorde jag det i går kväll då jag förflyttades hundra år tillbaka i tiden och såg ”Selmas kärlekar” på Dalateatern. En pjäs som handlade om Selma Lagerlöf som författare, väninna och feminist i åren kring förra sekelskiftet.
Männen stod ju inte särskilt högt i kurs varken i hennes omgivning eller i hennes författarskap även om hon behandlade de manliga gestalterna i böckerna med stor ömhet. Detta togs dock inte upp i pjäsen utan är min tolkning.
I pjäsen fick vi följa henne fram till 1909 då hon fick nobelpriset. Eftersom jag forskat kring Selma Lagerlöf står hon mig mycket nära, ja, jag känner nästan som ett sorts systerskap med henne. Då blev jag mycket förtvivlad över hur hon behandlades i teveserien om Selma som sändes i julas. Författaren till den pjäsen hade studerat Selmas liv med skygglappar och inriktat sig på ett mycket smalt spår som var meningen skulle handla om hennes privatliv. De hade tyvärr inte förstått att hennes privatliv är inflätat i hennes författarskap vilket ledde till att pjäsen blev en total urspårning.
Dess då gladare blev jag efter att ha sett Dalateaterns uppsättning där man genom att följa författarskapet också fick ta del av hur det går att se på hennes privatliv. Jag skulle vilja säga att föreställningen var genial både i sin dramaturgi och framtoning. Att skådespelarna dessutom gjorde ett suveränt framförande gjorde inte det hela sämre. Veronika Dahlström, Susanne Hellström, Patrik Pettersson och Åsa Persson klev obehindrat in och ut i flertalet roller i en iscensättning av Anna Sjövall som var stilistisk, rytmisk och spänstig i sina tidsklipp. Vill också nämna hur jag njöt av Åsa Perssons stramt tillbakahållna mimik som var ytterst talande.
Som sagt, tid är trädgård. Nu ska jag ut och så, vilket betyder att när tiden är inne kan jag skörda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar