onsdag 21 juli 2010

Hallontider

I min trädgård, som alltså är gjord av tid, växer nu det jag har sått och planterat. På söndag då jag tänkt bjuda på middag då Jockes familj kommer och vi blir tio till bordet ska vi premiäräta min potatis och förutom skinka ska det bli sockerärtor, kokta rödbetor med rört smör, sparris med mynta och chevreost, sallad, och till efterrätt blir det citron och limegranité med nyplockade hallon för nu har hallonen mognat. Det kommer att bli mycket hallon i år och jag tänker ha hallon i min kefir varje dag och hallon till efterrätt så länge det varar.
Hallon innehåller nyttiga antioxiderande ämnen som kan skydda kroppen mot allvarliga sjukdomar, läser jag på google.
Men jag kan tillägga att mina bondbönor har haft det kämpigt i torkan. Men igår bar jag upp 50 liter vatten från sjön och gav dem och det var bra för sedan kom det en kraftig men kort regnskur som gjorde att jorden lättare kunde ta till sig skuren. Dessutom tar jag alltid 10-liters- vattenkannan med mig ned till sjön vid morgondoppet och bär upp till alla växter jag har i krukor och som måste ha sin dos varje dag. Förutom tid är trädgården som synes också motion. Sly och busk bryr sig inte om om det är torrt, det växer ändå. Jag har i alla fall ägnat många timmar åt att för hand knipsa av dem med en sorts sax som tar stammar ca 6 cm i diameter, men då får jag ta i ordentligt, och det kommer att bli många timmar till. Av allt jag rensat och släpat ned till sjön kommer det att bli en rejäl brasa att elda på isen till vintern. Tur att man än har krafter att utföra kroppsarbete och som synes har jag inga problem med att fylla tiden med aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar