lördag 14 november 2009

Ur led är tiden

I förra veckan när jag promenerade Med Hedvig i hennes vagn hörde jag något som vred till i kroppen. Jag måste hört fel. Nej, där var det igen. Jag hörde det alldeles tydligt. Det var en koltrasts alldeles klara vårläte. Jag stoppade en mötande och frågade om hon också hade hört. Vi väntade på nästa lockdrill. Hon nickade, jodå och gick vidare som om ingenting hänt. Kära lilla fågel det är november och du borde vara i varmare trakter. Men nu sitter du här i Observatorielunden i novemberskymningen och tror att det är vår. Det är kanske samma förvirrade koltrast som jag hörde förra året vid denna tiden och som blev omnämnd i tidningen då. Ur led är tiden. Vem var det förresten, som myntade den frasen?
”Ur led är tiden. Ve, att jag är den som föddes att den vrida rätt igen”, säger Shakespeares Hamlet. Och då menade han inte att en fågel hade blandat ihop årstiderna utan att världen inte var som den borde vara. Men eftersom tiden är cirkulär så skulle Hamlet även idag utropa ”UR LED ÄR TIDEN”. Finns det någon som kan vrida den rätt igen? Gläder mig dock åt att även makthavare har funnit att kapitalismen är en bov i dramat, medan andra ser ägandet som sin Gud. Skulle också gärna vilja se filmen ”Capitalism: A love story” av Michael Moore för att skaffa mig argument att bättre kunna bemöta dem som går med skygglappar.
Bodil Jönsson, den fantastiska tidsgurun, menar att för att bättre handskas med sin tid så man inte behöver stressa finns det bara ett botemedel och det heter planering och framförhållning. Ett enkelt medel för att kunna hålla tiden.
Den sista tiden har jag förresten ägnat mig åt att planera in ett antal tågresor till olika platser och köpt biljetter á 65 kronor. Om jag skulle betala fullt pris för en resa Stockholm- Göteborg i morgon så skulle det kosta 1155 kronor enkel resa. För de pengarna får jag istället 17 resor vart jag vill i Sverige á 65 kronor om jag har lite framförhållning eller kan jag åka fram och tillbaka Stockholm Göteborg åtta gånger.
Men i morgon ska jag på ett-årskalas hos Hedvig. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar