torsdag 5 januari 2017

Ny tid, nytt år.

Det har inte blivit tid till att skriva i min blogg. Jo, förresten tid har funnits, men den har använts till annat än att skriva om den. När jag började skriva i min blogg så skrev jag något var och varannan vecka. Men allteftersom tiden led blev det färre och färre tillfällen. Nu är det emellertid ny tid och nytt år och dessutom tioårsjubileum för min blogg, vilket lockar mig att fira med att ge den mer tid. Här är några gamla rubriker: Tiden lider, vitsippstid, skoltid, medan tid är, tiden krymper, tiden går, tidens värde, tidstankar,tid kvar, med mera, med mera. Men som sagt nu är det ny tid, nytt år och att jag ska använda tiden att skriva i min blogg lite flitigare. När jag tittar tillbaka på gamla tider så använde jag ibland versmåttet blankvers vilket dock syns dåligt eftersom datorn gjorde om min radbrytning när jag kopierade in min text. När jag ska hålla tal så gör jag det alltid på blankvers för då får man en rytm i talet och det är lättare att lyssna till. Till exempel: Kan någon säga mig vad tiden är, en del de säger den är cirkulär, men andra att den endast framåt går. Sedan är det lätt att fortsätta om det är ett födelsedagsbarn som ska hyllas eller ett bröllopspar eller något viktigt som hänt i tiden. Men det jag just nu vill berätta är om skoltid. Förra läsåret läste jag kreativt skrivande A och B på Södertörns Högskola medan jag i år läser C-kursen på Luleå tekniska universitet på distans. Men det är inte lika roligt som det var förra året då jag gick till skolan ett par gånger i veckan och träffade kompisar. De kunde visserligen vara min barnbarn de flesta av dem, men vi blev väldigt goda vänner. Vet att några av dem finns med på distanskursen nu men vi har ingen kontakt. Ja, och det var det jag skulle säga att i kursplanen står det att vi ska skapa en författarblogg och då tänkte jag att jag döper om min blogg från att ha handlat om tid och rum istället ska handla om författarskap. Men???? Vad då? Mycket av min TID ägnar jag mig åt att skriva på mitt RUM. Alltså min tid och rum-blogg har alltid varit en författarblogg. Just det, den bara ändrar namn, inte innehåll eller så är det en författarblogg vars texter finns i TID och RUM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar