måndag 23 mars 2015

Tiden lider.

Tiden lider och därför måste jag puffa för att mitt manus om mormor blir en bok och därför skrev jag en liten påminnelse till förlaget. Hej Pelle! Jag tänkte jag skulle förekomma dig om du ännu inte upptäckt kvaliteterna i mitt manus. Händelserna i Selmas ”Gösta Berlings saga” är förlagda till början av 1800-talet och min skildring tilldrar sig hundra år senare det vill säga i början av 1900-talet. Boken om min mormor började jag skriva för ca femton år sedan och det var inte förrän jag läste om att i Selmas bok kan varje kapitel ses som noveller som jag kom på att mitt manus är byggt på samma sätt, där samma personer går ut och in i händelserna genom alla kapitlen. Selmas händelser sker i Värmland och mina i Västergötland och Göteborg. Allt bygger på dokumentärt material och har skett eller skulle kunna ha skett. Med tanke på vad som sker i politiken idag inte minst för socialdemokratin skulle kanske min berättelse kunna väcka lite förståelse för den lilla människans behov av stöd och att våra förutsättningar inte alltid är rättvisa. Marknadsföringen borde förläggas till Göteborg och jag hjälper gärna till, en snart åttiofemårig debutant är väl heller inte så vanligt. Det här låter lite väl magstarkt förstår jag, men jag ville leda in dina tankar på sidor som jag ser som viktiga i berättelsen, att sedan Sanfrid är en charmör men som också har en mörk sida får vi på köpet men är heller ingen tillfällighet. 23 mars 2015 Många hälsningar ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar