tisdag 1 mars 2011

Blomstertid

Om man räknar i klocktid är dagen nu ca fyra timmar längre räknat från årets kortaste dag. Men tid kan räknas på olika sätt. Kvantfysikerna talar om subatomär tid som går både framåt och bakåt. Somliga vill ha en tidslinje att räkna med eller en riktning som från morgon till kväll eller från barndom till ålderdom t ex. Själv vill jag nu tänka på den blomstertid som kommer med lust och fägring stor. Men för att komma dit ska vi först passera genom vårens härliga tid. En tid då knoppar brister, fåglarnas jublande sång hörs klinga och hjärtan bulta.
Utanför mitt fönster ser jag en förskolegrupp tumla om i snön som spirande groddar i sina limegröna västar och olikfärgade pistillmössor, glada lekande barn. Innanför mitt fönsterglas strålar en rabatt av pärlhyacinter som ivrigt dinglar med sina klasar av duvblå små klockor och bredvid står krokusen i en egen kruka. De når inte lika högt men signalerar intensivt med sina violetta kronblad om att våren väntar runt knuten. Gåvor som kommit till mitt käll från gäster då jag bjöd på min årliga vårliga buffé i helgen.
Med tiden kanske vi lär oss förstå tiden. Kanhända kanske kan vi det, men hur kan vi förstå
när en människa kommer i otakt med tiden. När tiden ger tecken att nu är tid att ändra riktning. När det gamla invanda tas ifrån en eller där vägen där man går plötsligt svänger åt ett annat håll. När den raka vägen börjar vindla.
Man vet inte hur man gör när man ska se tiden an. Det var så enkelt förr och man visste vanligtvis var man skulle sätta ned foten. Men nu, hur gör man nu där man står på ett ben och inte vet.
Det är svårt att hjälpa till. Det går inte att hurtigt tala om hur enkelt det är att ta nästa steg, att våga sätta ned foten. Det enda man kan göra är att hålla handen och visa att man finns vid den vilsnes sida och se tiden an, att försiktigt ingjuta mod. Tiden läker inga sår istället måste man skaffa sig ett förhållningssätt till sin kris eller trauma. Att försöka förstå att bredvid den slingriga vägen dock finns en stig med mjuk mossa, blommor och kärlek, en blomstertid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar