söndag 10 januari 2010

10 jan.2010

Det finns ett italienskt ordspråk som säger ”Ge tiden tid” vilket jag tycker är eftertänkansvärt. Det går att tolka på olika sätt. Kanske är vårt ”Allt har sin tid” samma sak. Som nu t ex då vi gått in i ett nytt år. Julen har haft sin tid, snart dansas den ut och allt kan gå sin gilla gång ända till vecka 13 då påsken får sin tid.
Påskdagen inträffar alltid första söndagen efter första fullmåne efter vårdagjämningen. Påsken kan alltså som tidigast få sin tid näst sista veckan i mars men aldrig senare än näst sista veckan i april.
Vårt boende har inte med tid att göra så länge vi inte är nomader för då måste man rätta sig efter årstiderna. Nej, jag tänkte på sambo, mambo, särbo eller kärbo. I fredags lärde jag mig att det också finns kulturbo och varmbo. Det där med kulturbo tilltalar mig, att ha en vän som liksom jag är intresserad av kultur. En kultur som inte har sina rötter i ett kapitalistiskt samhälle utan handlar om konst och är släkt med vetenskap.
Annars har juletiden varit bra då jag besökt både Jönköping, Göteborg och Falun. Har klarat mig från förkylningar trots att många i min omgivning hostat och nyst. Har också klarat halkan utom första dagen det hade snöat då jag snubblade och stod på näsan. Men det blev inte värre än en kraftig svullnad och stort blåmärke på ena benet som är över nu.
Nu är också tid för att önska sina vänner God Fortsättning på det nya året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar