tisdag 19 november 2019


Hur gör man för att bli publicerad av ett förlag? Har försökt massor av gånger men alltid fått nej, alltid med olika förklaringar. Oftast bara ett nej, ibland någon enkel förklaring. Efter flera år av försök har jag nu bestämt mig för egenutgivning. Fick ett gott råd av en vän som har lite insyn i förlagsvärlden.  Han föreslog förlaget Vulkan.
Skickade min berättelse om min mormor dit och fick till svar att de skulle hjälpa mig med utgivning. Men allra först måste jag själv ansvara för berättelsens språk, stavning och meningsuppbyggnad. Sedan har de skött det typografiska och tagit hand om en bild som jag vill ha på omslaget.
Berättelsen ska heta "En förborgad framtid" och handlar om ett stycke svensk historia mellan åren 1896 och 1918 i spåren på Anna Albertina. Eftersom jag har en magisterexamen i både litteratur och svensk historia är jag ganska påläst om vad som hände i Sverige vid förra sekelskiftet.
Just nu sätter förlaget min text och gör klart omslaget som jag sedan ska godkänna. Därefter trycks ett hundra ex som jag själv måste marknadsföra. Om jag förstått det rätt blir min kostnad  ca tio tusen kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar