lördag 6 april 2013

< Nästan trehundra år gammalt damm. Usch, det var nära att jag hade tvättat händerna och det hade varit att häda. Vid ett besök på antikvariatet Haralds Hylla i Aspudden dit jag brukar gå, när jag rensar i mina bokhyllor hemma, med ett par kassar. Harald som förresten heter Hultqvist i efternamn är den i "Antikrundan" som värderar och ger kunskap om gamla böcker, bjöd på kaffe och bulle samtidigt som han stack en bok i mina händer. En mycket liten bok, ett skinnband med guldsnitt på pärmen både bak och fram. Den var skriven 1723 av Ulrika Eleonora, Karl XII:s systerdotter och drottning mellan 1719 och 1720 i Sverige. Den boken fick jag ta i och bläddra i utan vantar. Snacka om historiens vingslag. Hon hade själv gjort anteckningar med gåspenna på ett par sidor. Oj, oj, det var stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar